Et tekstilindustrimuseum på verdensveven

Bergers Holmboedesign på catwalken i Paris!

Helt på slutten av 1970-tallet fikk Berger fabrikk og Jørg Jebsen storfint besøk av markien og designeren Jean Charles de Castelbajac. Han kom sammen med Unn Søyland Dahle for å bli presentert for stoffene Berger fabrikk produserte.

Det var en iskald vinterdag og markien gikk tynnkledd og barfota i skoene sine, kan Jørg Jebsen erindre. Besøket var forberedt og stoffene lagt fram til visning. På et stativ hang eksempler på tepper, og blikket til Castelbajac falt raskt på et rederipledd med måker tegnet av Thorolf Holmboe i 1913. Les mer om Holmboes design her! Så ville han se flere av Holmboes design, og ble over seg av begeistring for disse vakre stoffene! Kunne disse produseres i metervarer? Ja, selvfølgelig kunne de det!

Fra en boka: Jean Charles de Castelbajac pour le musée d'Art moderne de Troyes i forbindelse med en utstilling i museet fra 11. mai - 1. juli 1985.

Fra boka: Jean Charles de Castelbajac pour le musée d’Art moderne de Troyes i forbindelse med en utstilling i museet fra 11. mai – 1. juli 1985.

Jørg Jebsen kan fortelle at han og hans kone Cons ble invitert til Paris til visning av denne flotte måkekåpen som var med i vinterkolleksjonen til Castelbajac vinteren 1980/81.

Foto: Robert Mappelthorpe

Foto: Robert Mappelthorpe

 

Catwalken var en scene i et teater med balkonger rundt og hvite duer ble sluppet ut og fløy opp mot taket da måkekåpen inntok podiet. En kunne vel ikke ha måker som gjorde det samme, men duer var også effektfullt!

I vinterkolleksjonen for 1984/85 var det Holmboes isbjørn sin tur.

Castelbajac isbjørn-detalj

Isbjørnkåpe vinteren 1984/85

Thorolf Holmboes dyremotiver fra norsk natur falt fint inn i Castelbajacs fasinasjon for dyremotiver, og legg spesielt merke til vingene og nebbet til måkene som er sydd slik at de «stikker» ut av kåpen. Isbjørnene har fått en «frynsepledd-kåpe» utenpå i samme fargestilling. Både snitt, uttrykket med høye skuldre og for å ikke snakke om hårsveis må kunne sies å være typisk 1980-tallet! Etter at Castelbajac hadde benyttet stoffene ett år, eller i en kolleksjon var det ikke lenger «het mote», men ideen om å benytte disse Holmboedesignene i jakker var født og Unn Søyland Dahle videreførte dette i stadig nye jakke og kåpedesign. Datteren til Unn Søyland Dahle, Vigdis Yran Dahle har overtatt firmaet Lillunn og tradisjonen etter sin mor om å benytte Bergers Holmboedesign i pledd, kåper og jakker som sist var å se på Oslo fashion week 2012:

Holmboes reinsdyr i kåpedesign av Lillunn. Foto hentet fra Lillunns facebooksider.

Holmboes reinsdyr i kåpedesign av Lillunn/Vigdis Yran Dahle. Foto hentet fra Lillunns facebooksider.

Forrige artikkelBerger museum på DigitaltMuseum Neste artikkelFossekleiva kultursenter og Kunst rett vest 2014